سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستی افسرده دل، کمتر می پاید . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :2
بازدید دیروز :16
کل بازدید :89852
تعداد کل یاداشته ها : 35
103/2/11
11:16 ص

آقای خامنه­ای (فداشون بشم) در راستای ترسیم اهداف بلندمدت انقلاب اسلامی و خطوط کلی­ای که نظام باید آن­ها را پی­گیرد، بیش از ده سال است که عنوان تمدن نوین اسلامی را طرح کرده­اند و درباره­ی چیستی آن و چرا باید برای رسیدن به آن تلاش کرد و این که وصول به آن چگونه و طی چه مراحلی ممکن است و نرم افزار و سخت افزار ساخت آن تمدن و ... سخنان زیادی گفته­اند. برای نمونه می­توانید به سخنرانی سال 79 ایشان در مدرسه­ی علمیه­ی فیضیه­ی قم، سخنرانی سال 85 در جمع دانش­جویان استان سمنان، سخنرانی سال 90 در دیدار دانش­جویان استان کرمانشاه و سخنرانی سال 91 در جمع جوانان خراسان شمالی مراجعه کنید. شاید بتوان این خط را مهم­ترین و اساسی­ترین جریانی دانست که امام خامنه­ای در تبیین و پیش­برد تئوریک و راه­بردی نظام به راه انداخته­اند. پس لازم است همه­ی مسائل جاری کشور و امور علمی و عملی که در چهارچوبه­ی نظام اسلامی انجام می­پذیرد، نسبت خود را با این آرمان تعریف کنند و در آن راستا برنامه بریزند. خوب است در این مجال به بازنگری در مفاهیم اساسی این عنوان بپردازیم: تمدن، اسلام، تمدن اسلامی، تمدن نوین اسلامی. و مفاهیمی چون پیچ تاریخی.

1-    تمدن را شاید بتوان این­چنین معرفی کرد: بستر جاری منسجمی که یک فرهنگ برای حیات جامع صاحبان آن فرهنگ، فرهم می­کند. از این غلمبه­گویی­ها که بگذریم، مراد همانی است که کم و بیش می­دانیم مانند مصادیقی که در طول تاریخ برای تمدن رخ نموده اند: تمدن اسلامی در محدوده­ی جغرافیایی ایران قرون سوم تا هفتم هجری، تمدن عظیم عثمانی تا سده­ی 19 میلادی، تمدن ایران اسلامی دوران صفوی، تمدن فراعنه مصر، تمدن روم باستان، تمدن ایران ساسانی، تمدن آندلس اسلامی در سده­های چهارم تا نهم هجری، تمدن گورکانیان هند، تمدن مدرن بریتانیا و فرانسه در قرون 19 و بیست و ...

2-    از اسلام، اسلام ناب محمدی را قصد می­کنیم. اسلامی که بر مبنای آموزه­های فقهِ متعهدِ سنتیِ پویایِ شیعه تبیین شود و ره پوید نه اسلام اموی، نه اسلام اخباری، نه اسلام روشنفکری، نه اسلام هواپرستان، نه اسلام متحجرین، نه اسلام احمق­ها و در یک کلمه نه اسلام آمریکایی.

3-    تمدن اسلامی یعنی آن نظامی که ظرفیت پذیرش سازمان­یافته­ی ولایت رسول الله و جانشینان بزرگوارشان را در رأس خود داشته و ساختارهای متناسب با تولّی آن ولایت توسط امت را دارا باشد. انقلاب اسلامی برای ساخت چنین تمدن و فرهنگی شکل گرفت و تا رسیدن به آن قلّه ادامه دارد.

4-    آرمان تمدن نوین اسلامی یعنی تمدن اسلامی به معنایی که گفته شد، مگر در دوران ده ساله­ی حکومت رسول الله در مدینه آن هم به شکلی ناقص (محدود)، تحقق نیافته است (1) و طبعاً چنین مطلوبی نو خواهد بود.

5-    پیچ تاریخی یعنی آن گذرگاه بسیار حساسی که در صورت سالم گذشتن از آن، بسیاری از اهداف میان مدت محقق شده و بخش وسیعی از مشکلات رفع و دفع خواهد شد.

6-    و در آخر یک نکته: تاریخِ تلاش برای ساخت این تمدن، به هزاران سال پیش بازمی­گردد. پیچ­های تاریخی بسیاری بر امت اسلام گذشته است که در بعضی موفق و در بعضی، ناکام بوده­اند. این تاریخ پر افت و خیز را رهبران الهی مدیریت می­کنند و بارها آن را تا نقطه­ی نهایی پیش برده­اند و هر بار مانعی از سوی دوستان یا دشمنان، ایشان را از فتح قله باز داشته است. اگر کارشکنی در سپاه اسامه بن زید نبود و بیت المقدس فتح می­شد و ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام بر مدینةالنبی مستقر می­گردید ... اگر قرآن­ها بر نیزه نمی­رفت و مالک از خیمه­ی معاویه بازگردانده نمی­شد ... اگر آنان که به حسین بن علی علیهماالسلام نامه نوشتند، بر عهد خود وفا می­کردند ... اگر طرح عملیات امام صادق علیه السلام علیه بنی امیه فاش نمی­شد تا بنی عباس از آن بهره گیرند ... اگر بزرگان تهران و نجف، به کلام شیخ فضل الله اعتماد می­کردند ... اگر اجبار در پذیرش زهرنامه­ی 598 پیش نمی­آمد ... پیچ تاریخی را دریابید. رک بگویم اگر بنی اسرائیل با موسی کلیم الله به جهاد می­رفتند، تمدن اسلامی در همان عهد بر زمین مستقر می­شد. ولی ما مردم نخواسته­ایم. اگر همین امشب که عزیزترین لیله­ی سال است، همان­قدر که برای پیروزی تیم ملی فوتبال کشور در مسابقات جهانی مضطر می­شویم و خالصانه دعا می­کنیم، برای آمدن منجی و گستردن تمدن نوین اسلامی دعا کنیم، شک نکنیم که همین امشب فتح رقم خواهد خورد. (2) بار خدا بر زمین نخواهد ماند و عاقبت با متقین است، تمدن نوین اسلامی شکل خواهدگرفت ولی این ماییم که می­توانیم پیش کشیم یا عقب رانیم. این ماییم که می­توانیم نام خود را به نیکی ثبت کنیم یا مانند بنی اسرائیل، بدنامِ تاریخ شویم. فراموش نکنیم که بنی اسرائیل را خدا به سبب صبرشان در مقابل طاغوت مصر، برای همین امر برگزید و همان برگزیدگان به جایی رسیدند مصداق «المغضوب علیهم» شدند. الله جل جلاله با هیچ کس پیمان نبسته است و همه مختارند. قواعد عالم در قرآن مدون است؛ بخوانیم و ... .

-----------------------------------------------------

  1 : ساخت یک تمدن نیازمند فعالیت مداوم و طولانی مدت است و پیامبر در عین فعالیت معجزه­آسای خود در طول حیات مبارکشان، فرصت بسیاری امور را نیافتند. حتی در حکومت حدود 5 ساله­ی امیرالمؤمنین، شالوده­ی فرهنگ جامعه بر مبنای اسلام ناب نبود زیرا در دوران 25 ساله بسیار تغییرات به وجود آمده بود و امیرالمؤمنین به عنوان خلیفه­ی چهارم حکومت می­کردند نه امام اول.

2 : به گمانم در بازی ایران و آمریکا بود که آیت الله بهجت فرموده بودند اگر به این اندازه دعا برای فرج می­شد، تا کنون محقق شده بود.


92/5/9::: 2:48 ع
نظر()